tisdag 28 augusti 2012

Pabst Blue Ribbon

Pabst Blue Ribbon
4.5%
35.5 cl
Det egna ölskåpet
USA
Provad 2012-08-27

Se där. Bara genom att skriva dessa tre ord så lär jag ha tredubblat mina vanliga visningssiffror. Hurra! Det var flera år sedan jag drack PBR, förmodligen på någon pub eller möjligen någon resa utomlands, det var i alla fall långt innan den fanns på Systembolaget, och minns den mest som en menlös, amerikansk "fucking-close-to-water" -öl. Får se om det stämmer, nu när jag, by public demand, har fått för mig att prova den igen.


Doft:
Lätt maltighet och tomheten som hör stora mängder råfrukt till. För de som inte är bekanta med begreppet råfrukt så är det till exempel ris eller majs som innehåller tillräckligt mycket stärkelse som kan omvandlas till socker för att jästen ska kunna jäsa, men ger inte alls lika mycket smak, fyllighet och karaktär som malt gör, och används därför i så gott som alla stora namn inom ljus lager, dels för den lättare, för att inte säga blaskigare, karaktären, samt inte minst för att det är billigare. Vidare har vi en lätt, lätt ton av lime. Avslutas med en obehagligt bitter ton som påminner om avloppsvatten. Aningen jordig och murkig.

Smak:
Träig. Pappkartong. Bitter, utan att vara besk. Saknar kropp och maltighet. Obehagligt unken eftersmak, är det någon som ska föreställa humle?

Summering:
Mycket, mycket, MYCKET värre än vad jag kom ihåg! Rakt av vedervärdig, och det inmundigades endast tillräckligt många klunkar för att konstatera detta som varandes ett faktum innan resten åkte i slasken. Den varade inte ens tillräckligt länge för att jag skulle ta en bild på eländet, men vad fan, ni vet säkert hur den ser ut, och att den bör unvikas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar